Typy pohonů na garažová vrata předělání
na 24V - zkušenosti
Pohony garážových vrat nejsou pro mnohé nějak zajímavou otázkou při koupi.
Opak je však pravdou. Mnozí ani nemají páru o inteligencích těchto výrobků a možnosti použití a proto slepě věří podavačům v obchodech, tzv. autorizovaným firmám co dodávají vrata na míru.
Málokdo však ví, že ony vrata se vyrábějí, jako skládanka jen na páru místech naší republiky a firma je jen cvičená opice, která to smontuje dle dodaných indicií. A odborníci co to montují, jsou „pekaři“ a jiní za 3 měsíce předělaní odborníci… (vlastní zkušenost, již nikdy bych si je nenechal namontovat, abych ušetřil pár stovek – když tak jedině sám svými silami)
Ale vraťme se k vlastním pohonům….
Těchto pohonů je veliká spousta typů a je těžko je se v nich orientovat. Proto vám zde dám nějaké indicie, které mohou pomoci při výběru a možných pozdějších kutilských úprav.
Napájení pohonu
V drtivé většině jsou vratové pohony prodávány ve verzi 24V ne tedy jako přímo, ale mají v sobě transformátor, který živí 24V celý systém a zde je první kámen úrazu….
Klidový odběr těchto zařízení se pak pohybuje od 23 do 26W/h což za rok činí cca 230KW a přepočteno na peníze je cca 1200Kč ve vysokém tarifu.
Proč je tomu tak? Prostě proto že tyto zařízení mají v sobě výkonné transformátory 60 – 100 VA , které brumlají stále, protože živí elektroniku, která pro svou funkci potřebuje jen pár mA (tedy < 2W)
V kutilském prostředí lze nahradit tento transformátor baterií a dobíjet ji pouze malým adaptérkem o výkonu 8W/h a tím roční spotřebu zkrotit na cca 70 KW/rok. (350 kč /rok)
Třeba i nižší spotřebu, by bylo možno docílit v podobě automatického dobíjení.
Druhou a výhodnější úpravou je použít solární systém pokud ho máte na baterie, nebo si položit Panely o páru watech na stříšku garáže – domu a tím i položit základ solárnímu dobrodružství.
Další pak podružnou výhodou je, že při síťovém výpadku, není problém vrata otevřít či zavřít standardním způsobem.
Krajní polohy
Zde je také mnoho variant a člověk se nestačí divit, co projde k zákazníkovi….
- Koncové snímače dojezdu ty u některých pohonů vůbec nejsou a vše je řešeno měřením proudu při narazení do podlahy či dorazu v horní poloze a potenciometrem si lze pak nastavit, jak chceme dlouho trápit motor a transformátor než se obvody zcela ujistí, že je třeba vypnout.
- Druhá varianta je mazec… jde o připevněnou kovovou tyčinku na vodící kolejničce kde se s ní, pak spojí jezdec a tím se nastaví zavření nebo poloha otevření vrat.
- Možnost je již sofistikovanější a krajní polohy vrat lze nastavit na mechanickým snímači (v podstatě šroubek, který tlačí matičkový kontakt na nastavitelné pevné kontakty.
Ovládání
Standardně je prováděno dálkovým ovladačem.
Ale velmi málo typů má i výstup na tlačítko, které můžete mít v interiéru garáže a bez problému pak zavřít při odchodu přes vrata nebo spojovací dveře do obytné části domu.
U některých pohonů se dá dodatečně tento výstup dodělat po důkladném zkoumání elektronické desky řízení, ale jsou i případy kdy toto tlačítko nelze k řízení připojit.
Tento výstup pro ovládání pohonu tlačítkem je i pak výhodný pro jiné hlídací prvky, kterými výrobci pohony nevybavují…ale to v nové rubrice
Lze použít tyto pohony na jiné vrata než sekční?
Ano lze, náš pohon starý již 20let prvotně otevíral křídlové vrata a teprve až sekční vrata se dostaly na relativně přijatelnou cenu, byly nahrazeny. Tento pohon byl standardně vybaven jednoduchým mechanismem pro otevírání křídlových vrat (každý kutil by si jej byl schopen vyrobit doma), který se připevňuje na jezdce a křídla jsou tahány, nebo tlačeny přes jednoduchý kloub na vrchních koncích rohů dlouhými jekly 20 x 20.
Takže pokud z jakéhokoli důvodu nechcete příjd o křídlové vrata lze tyto pohony na sekční vrata bez problémů použít.
Je zde, ale jedno malé ALE jako vždy.
U křídlových vrat vše funguje naopak…Zdvih je u křídla zavření a naopak dolů je otevření. To může být problém pro logiku pohonu. A teď to ALE …dá se to upravit tím, že pokud máte motor na 24V je potřeba jen prohodit napájecí dráty od motoru a je vše OK.
My máme motor na 230V a jelikož výrobce počítal prvotně s podobojí vraty, má tento motor vývody na rozběhový kondenzátor při jejichž prohození se mění nastavovací logika otáčení k použitým vratům.