Údržba a výměna filtrů

 

Výměna filtrů jak jsem již napsal je spíše individuální.

 

Velký vliv má na jejich životnost také umístění v motorové části. Ne vždy se dají umístit do ideálního místa. Hlavně se jedná o filtr plynné fáze. Tento trpí nejvíce, když je umístěn blízko motoru nebo v místě, kde se zdržuje  vysoká teplota.

Toto však nikdy nelze při montáži bezpečně určit. A také je mechanik někdy rád, že se daný systém vleze do motorové části bez toho aby se vyklepala v blatníku kapsa pro zbytek zařízení :-)

A jak se to pozná jestli je v dobrém místě pro cyklus výměny?

Mám to štěstí být majitelem dvou vozidel na plyn a tím porovnávat jak se různé součásti chovají. Pokud jde o filtr plynné fáze a jeho dobré umístění a tím i ideální čas výměny se pozná až po rozhození pouzdra v kterém je uložen. Pokud je po 40 000 km (obsah 800 cm³) uvnitř pouzdra takové vlhké hnědé blátíčko (ve skromném množství) je filtr v dobrém místě a může se tento cyklus výměny zachovat.

Něco jiného je když filtr je v teplotně exponovaném místě. Po rozhození pouzdra je uvnitř jak to napsat….. na první pohled spálenina ve formě karamelu a s tím i malé částečky krystalů,které se uvolňují a zanášejí filtr. V mém případě 18 000 km ( 1 400 cm³). Po výměně a vyčištění lze citelně poznat zvýšení svižnosti a klidnější chod motoru na volnoběh.

Mnozí z vás by si chtěli vyměnit filtry sami což není zas tak nemožné, jen je třeba si dobře rozmyslet zda jste schopni svou zručností a hlavně trpělivostí toto provést.

Jde o to že pro filtr plynné fáze potřebuje pro kvalitní usazení udělátko k vložení do pouzdra kde je těsnící kroužek, který je třeba lehce máznout štětečkem od oleje,aby filtr do něho bez problému skočil.

Uzavření je na první pohled jednoduché, opak je však pravdou…

Velmi jemný závit se má tendenci jít přes závit a tím může dojít k totálnímu zničení pouzdra plynného filtru. Jak je patrno na fotografii a to se stalo profíkovi co teprve kutilovi…

Veškeré dotahování komponentů chce cit a není třeba vše řešit silou. Po této výměně je zcela na místě si očichat těsnost. Jinak je každý strůjcem štěstí svého a díky své nedbalosti pak vznikají mezi motoristy fámy ve kterých chybí základ, že ono neštěstí vzniklo z nedbalosti při údržbě a ne tím, že by byl tento systém nespolehlivý či nebezpečný…

V budoucnu zde zveřejním čichač LPG, který si lze vyrobit doma, pokud trošku člověk vidí do elektroniky. Díky tomu není třeba investovat do drahých čichačů (5-10 tisíc) a je na stejné úrovni jako ony tovární typy, které se skládají ze stejných či podobných komponentů jako avizovaný můj čichač.    

                 Hlavice pro povolení pouzdra filtru plynné fáze

 

Pro otevření pouzdra filtru plynné fáze (FPF) je zapotřebí speciálního klíče.

No speciálního jak můžete vidět konstrukčně jednoduchý, ale bez něho to nejde…

Protože jsem byl již mnohokráte přítomen této výměně FPF obdivoval jsem trpělivost mechanika jak se potýkal s problémy malého prostoru a originálního klíče.

Takže mi to nedalo a vyrobil jsem svou verzi pro výměnu, která se stává hrou a místo nadávek a nervozity zbývá čas i na kafíčko a pohodový pokec.

Jak je možno vidět vytvořil jsem hlavici, s kterou jde otevřít pouzdro FPF třemi způsoby podle prostoru a možností v motorové části.

 

  • Pouhou rukou
  • Maticovým - očkovým klíčem
  • Gola klíč

 

V hlavici jsou umístěny tři trny které zabezpečí neopotřebení zámkových děr ( podle umístění jde vidět na vozech, že tomu tak je a nelze se tomuto vyhnout)

Tato hlavice je taky dobrá v tom že při dotahování či povolování se vede (přidržuje) na pouzdru a tím se velmi omezuje vyklechtání děr zámku FPF.  

 

 

 

 

 

                       Pomůcka pro vložení FPF filtru do pouzdra