Auto na plyn ANO-NE

 

Jako první auto na  plyn jsme měli Favorita karburátor, musím říci že toto auto bylo nezmar a nesmírný dříč (tahání přívěsného vozíku) Jednoduchost plynového systému byla fascinující dva šroubky a dvě možnosti jede, nejede.

Tento vůz jsme nechali předělat na plyn za pouhých 10 500 Kč, což představovala půlroční spotřeba benzínu naší domácnosti.

Údržba tak jako u všech plynových systémů jednou za rok očichat jestli nejsou netěsnosti a vyměnit plynový filtr. Tato údržba majitele stojí jak kde, mně 120Kč a cca 45 minut i s přátelským pokecem.

Vůz najezdil 85 000 Km a to už na tachometru bylo 120 000 (kdo ví jestli pravdivých byl přece jen z bazaru) v průměrné spotřebě 9,6 l /100 plynu.Chudák neznal co je benzín i v těch největších mrazech bez problémů startoval na plyn. Když už někdy dojížděl na dotankování plynu v benzínu měl jsem pocit že jede hůře na benzín než na plyn.

Musím tedy říci že spokojenost byla bez výtek k tomuto systému a palivu.

Když manželka začala chodit do práce bylo nutno koupit druhý vůz, jelikož nejsme nějak nároční bylo nám vcelku jedno co koupíme jen když to půjde dát do plynu.

Zcela náhodou jsme narazili na prcka Chevrolet Spark 2006  800 cm³ mutlivstřik  s opravdu najetými kilometry 34 000  a ještě roční zárukou za krásnou cenu, kterou zde nebudu ani publikovat.

Zkrátka záruka ne záruka po třech dnech od koupi šel do plynu i přes několik takových uštěpačných připomínek „proč to dáváš do plynu když to stejně nic nežere“

vzhledem k malému kufru byla použita toroidní nádrž 34 l místo rezervy, systém byl zvolen LOVATO s řídicí jednotkou MAGIC 3.  Tato předělávka představovala investici 21 500 Kč.

Po třech letech vám nejsem schopen říci spotřebu benzínu nikdy jsme na něho nejeli, jen start  a jízda do zahřátí chladící kapaliny  na 25ºC, vím jen tolik že spotřebuji 4l benzínu na 1 000 km a plyn ten je proměnný. Tento vůz a jeho výkon je přece jen vyhnaný na otáčkách. Takže do 80 km/h si vezme 5,2 l/100 km a na dálnici kde dokáže fičet až 160 km/h a 5500 ot/min 7,3 l /100km.

Takže v našem případě a standardním provozu 34 l nádrž pro meziměsto-město vydrží na 460-500 km ( pro ty co nejsou v obraze 34l nádrž, není 34l nádrž vše vysvětlím níže)

Řídící jednotka

U tohoto vozu byla použita řídící jednotka MAGIC 3 po jejím nakalibrování a zavedení mapy jízdy není s jízdou či řízením vstřiků žádný problém.Pokud by se našel fanoušek se zálibou ladění motorů zcela určitě by se vydováděl a uspokojil svou zvídavou dušičku.Řídící jednotka poskytuje různá dolaďování.

Je možno si zálohovat celé nastavení řídící jednotky a po experimentech se zpět přes nahrání dat vrátit do funkčního nastavení.

Já osobně mám data pro dálkové jízdy (dovolená Chorvatsko…..) a  příměstské pro standardní jízdu.

To samozřejmě vyžaduje vlastnit potřebný software který je free a komunikační kabel, který se dá zakoupit na netu..

Filtry

 

Tento systém používá dva typy plynových filtrů, kapalné fáze a plynné fáze.Tyto filtry jak uvádí výrobce by se měly měnit co 20 000 km vše je však relativní ( z vlastní zkušenosti….i nejmenovaný značkový servis zabývající se přestavbou na LPG,  mně slušně vypoklonkoval když jsem chtěl tento filtr po ujetých 20 000  kilometrech vyměnit ) a záleží kde tankujete protože i v plynu se nacházejí nečistoty. Z vlastní zkušenosti filtr plynné fáze měním po cca 35 000 , někdy filtr sám dá o sobě vědět tím že se sníží akcelerace vozu. Filtr kapalné fáze až po 45 000 km. Ty to filtry nejsou finančně náročné cca podle typu do 100 Kč. Jde spíše o pořekadlo co není zkažené nespravuj. S každou výměnou stoupá pravděpodobnost netěsnosti (šroubení,těsnící kroužky…).

Reduktor tlaku

 

Dalším dílem systému je reduktor tlaku plynu, který zajišťuje bezpečné zplynování kapalného plynu. Prochází jim chladící kapalina pro bezpečné zplynování kapalného plynu což představuje o  cca  0,5l-0,7l vyšší náplň chladící kapaliny

 Svým způsobem to je takový karburátor, ve vnitřní zplynovací komoře je vačka která zajišťuje stálý nastavený tlak a množství plynu. Standardně nastavován na 1,1 - 1,15 bar, tento tlak je dobré také občas zkontrolovat.

V tomto reduktoru je dvě čidlo teploty pro Chladící kapalinu (dodává informace ŘJ v které je nastaveno kdy vozidlo přejde na plyn)

Vstřikovače jsou montovány na sání motoru, ke každému válci  pokud možno co nejblíže. U vstřikovačů je důležité kontrolovat zda konektory jsou dobře uchyceny, z důvodů chvění motoru. Jelikož chvění pak způsobuje možné ukývání přívodních vodičů.

Nádrž

 

Výběr je na každém motoristovi individuální.

Záleží na velikosti kufru vozidla a kolik z něj jste ochotni ubrat a věnovat ji nádrži.

Lze použít i venkovní nádrž,ale její váha a možnost montáže pod vozem je velmi zřídká.

Plnění nádrže, tedy tankování je na každé čerpací stanici, originál. Nelze říci že do nádrže 34L se vejde 34l. Vždy zůstává určité procento volného prostoru.

Pokud do 34l nádrže dostanete 30l LPG tak tankovací stanice má velice dobré čerpadlo a nastavený vyšší tlak, pro tak dobré dotankování. Takový standard je 25-28l….

Dle mých zkušeností je tiché plnění podmíněno umístěním tankovacího hrdla a vedením trubky (hadice)  do nádrže LPG.

Čím je trubka (hadice) do nádrže vedena kratší cestou bez velkých záhybů a tankovací příruba je níže než nádrž, tím více a bez zbytečného „ drnčení „ se dotankuje i více plynu. Je to ovšem vykoupeno častější údržbou tankovacího hrdla (nečistoty z cesty a častěji máznout vstupní otvor-kuličku olejem).

Mazání kuličky vstupu tankování je vcelku důležitá a nenáročná věc. Díky občasnému promazání třeba štětečkem od oleje, kulička nekoroduje a tím neodírá těsnící gumičku při tankování na kterou dosedá. Těsnící gumička taktéž po namazání změkne a lépe těsní.

Výměna nádrže se provádí po 10-ti letech.

 

Když Favorit splnil svůj úkol a s třemi salvami pocty odjel na šrotiště, byli jsme postaveni před problém jaký vůz opět koupit,aby mohl tahat vozík.

Po usilovném celorepublikovém pátrání jsme našli Chevrolet Kalos 2005 1,4 16V s najetými 62 000 km. Za ještě lepší cenu než to první mrně.

Hned druhý den po koupi sním byly problémy…všichni znají krásnou žlutou poruchovou kontrolku MIL. Jelikož jsem majitelem OBD II. Kabelu ( kabel + SW pro vyčítání  a diagnostiku chyb) najel jsem do něho a zjistil chybu na zapalování vynechání jiskry válce.

Jelikož vůz jezdil dobře bez známek nějakých problémů ignoroval jsem tuto informaci udělal se výmaz a pokračujem…

Hurá k už našemu dvornímu předělávateli na LPG. Předělávka vyšla na 16 500 kč bez nádrže (nádrž se použila z favorita) což byla krásná cena vzhledem k prostoru kde se mělo zařízení namontovat. Čistá precizní práce nebylo na co si stěžovat. No a začali jsme jezdit respektive žena.

Kontrolka MIL se začala stále častěji rozsvěcovat hlavně v teplotě ne teplotě motoru, alias chladící kapaliny zrovna v bodě kdy vůz přepínal na LPG .Auto začalo vynechávat cukat ztrácet výkon bylo jasné že někdy jelo na 3 a někdy na 2 válce…. Po chvíli už zase jelo bez problémů, dokud motor neprochladl…. Záhada…. Byly nové svíce vše vypadalo že je v pořádku…Cukání bylo vždy jen při studeném startu a jízdě s teplým neteplým motorem.

Pokud se vozidlo nastartovalo a nechalo zahřát do přepnutí plynu pak se tento jev neprojevoval…záhada.. Jelikož nejsem člověk co by hned hledal někoho, kdo by mi opravoval auto (toho bohdá nebude,aby….) trápil jsem se studiem lambda sondy a jiných prvků vozu. Zkoušel jsem softwarově upravovat přepínání plynu na sekvenční (postupné) okamžité při různých časových limitech. Bez úspěchu…

No a když tak čučím stále do motorové části a jsem bezradný všiml jsem si příšerně rezavého nehezkého šroubku. To pro mou náturu je trest mít u motoru takové svinstvo…Musel jsem tedy 3x zalomit ruce mezi hadice kabely …(všichni to znáte jak to vypadá v dnešních autech v motorové části) vyšrouboval jsem ho tedy a po vyšroubování se uvolnil kabel od baterie (kostra) když jsem viděl očko bylo vše jasné ( vzpomněl jsem si co dovede Fabie se slabou baterii.)  Očko bylo celé zaoxidované šroub rezavý a kontakt s kostrou žádný ,přišroubováno na nástřik vozu.

Po důkladném očištění kabelového očka a výměně šroubu, který zajišťoval kostru z baterie se závada ztratila a bylo po záhadě.

Proto každému doporučuji koukněte jak vypadá ta vaše kostra, Ať vás nestojí šroubek majlant..

Možná někoho bude zajímat spotřeba,takže město - za městem provoz  na 7,2/100 a s vozíkem  750kg  8.1 /100 LPG

Ale zpět k popisu…

Řídící jednotka

V tomto voze byla namontována ta nejnovější ŘJ k danému datu MAGIC 4.Tato řídící jednotka je doplněna o další inteligenci automatických korekcí různých druhů a softwarově je intuitivnější než její starší sestra.Má k sobě i OBD II diagnostiku s kterou je možné kontrolovat i  originální ŘJ vozu za předpokladu že je sní propojena při montáži LPG.

Reduktor tlaku LPG

Tento nový typ je prostorově menší a je osazen dvěma čidly teploty, vody a teploty plynné fáze PLG za reduktorem.

Reduktor lze použít do výkonu vozu 300HP.

 

Co říci o tomto systému?

Je to těžké…mezi motory jsem se pohyboval od malička a mohu jen říci, že každý motor má své nálady a tiky…žádný není stejný.V našem voze je motor, který plyn přijal s trochou pozornosti a mého osobního doladění. ŘJ na tom měla taky svůj podíl,automatické korekce nejsou vždy to pravé ořechové. Můj názor je že čím je vyšší výkon (náš má 92HP) motoru je třeba si pohrát s nastavením ŘJ,  což v servise nikdy precizně neudělají protože s vozem nejezdí a neví jak se chová. To neznamená že vám auto nepojede…

Je zde spousta proměnných co muže ovlivnit vaši spokojenost s jízdou a od dílenského stolu se to dělá špatně..

Mé osobní shrnutí

 

Systém LPG potřebuje trošku více pozornosti v údržbě.

Výhodou je mít komunikační kabel + SW

Nízké náklady na palivo

Pravidelné revize 1x za rok  promne nejsou problém

Při poruše jednoho ze systémů lze přepnout na druhé palivo a dojed na opravu.

 

Pokud budete kupovat již auto s LPG informujte se o jaký typ systému se jedná (LOVATO….) a zda tento systém někdo v blízkém okolí opravuje. Jinak se vystavujete problémům. A samozřejmě si zkontrolujte tak zvaný techničák k LPG, zda jsou ve voze díly co jsou na technickém listu výrobní čísla. Mohou se stát kontrolou na STK.

Mohu říci za sebe, že jakmile jsme  čichli k LPG už nebudeme chtít jinak. Žádný zápach a když už tak po tankování jako u benzínu. A pokud jednou za čas obejdete auto a jednou za rok se provede revize u poctivého servisu nemusíte se bát fámy o nebezpečnosti tohoto paliva. (s pochybným servisem značkovým co  měl revizi za 5 minut jsem se setkal a už jsem tam nikdy nepáchl. I s filtry nejrychleji 45 minut.

A co se týče revizí zůstanu věrný svému „dvornímu mechanikovi LPG“ nemá sice vstupní halu s chromovanými stolečky a na pokladně krásnou slečnu s velkým poprsím, ale jeho precizní práce a přátelský přístup je to, co mě oslovuje.