Měření emisí

Asi každý motorista to zná měření emisí je jen fraška jak vytáhnout z lidí peníze a to nehovoře o tom co stojí takový servis zařízení a licence pro tohle měření.

Jinde  vyrábějí zbytečnosti a vypouští se více emisí, než by bylo třeba a nikoho to nezajímá, ale to sem nepatří. Jen jsem si tuto uštěpačnou větu nemohl odpustit.

Ale zpět k k emisím….Byl jsem osloven jedním automechanikem abych mu pomohl s řešením  problému.

Jakožto majitel emisní stanice se stále potýkal s problémy měření dieslových motorů. Zařízení pracuje na systému sledování proporcionálních impulzů na baterii. A ikdyž  stálo balík peněz, nic není dokonalé.

Jistě si dokážete představit, když přijedete se svým miláčkem na měření a teď chlap lítá kolem auta, kroutí hlavou něco si mumlá pod nosem, sem tam uslyšíte vulgární sled slov. Z vašeho miláčka chce vyskočit motor při prošlapování pedálů a výsledek se nedostavuje. Vy jako zákazník znechucen neschopností zaměstnance, zaměstnanci je trapně z nevykonané práce a image měřící stanice po páru takových vozech je v háji.

Proto se zrodilo malé šidítko u problémových vozů. A hned jsou všichni spokojení.

V čem celé tyto problémy vznikají?

Popíši zhruba funkci proporcionálního měřiče emisí a důvod jeho neschopností měřit.

Tento přístroj se připojuje přímo na baterii vozu a z ní si bere veškeré informace pro vlastní měření výfukových zplodin.

Baterie z vozu napájí tento přístroj a zároveň dodává informace o otáčkách motoru.

Jak je to možné zjistit z baterie otáčky motoru?

Taky jsem po této informaci koukal jako sůva z nudlí…. ale po spuštění mozkových závitů a vysvětlení postupu měření tímto přístrojem jsem nato přišel. Baterie je nabíjená alternátorem, jehož napětí není plně vyfiltrováno a na baterii vznikají při jeho otáčení špičky. Tyto špičky si přístroj počítá a na základě svého vnitřního naprogramování si po chvíli vypočte volnoběžné otáčky motoru ( celé kalibrování měření se provádí samozřejmě na volnoběh ). Pokud však nejsou špičky na baterii v dané velikosti ( nabitá baterie hlavně u vozů co jezdí denně a motor stále pracuje, ne jen do práce z práce) měření fixluje, nebo se vůbec neuskuteční. Proto výrobce přístroje doporučuje zapnout všechny elektrospotřebiče vozu, ale to taky nemusí zabrat, jelikož alternátory v dnešních vozech jsou výkonné a převodované tak, že i na volnoběh stačí tento odběr vykrýt.

Jistě ….tento přístroj má i otřesové čidlo které je schopno zaznamenat zážehy válců, ale i toto čidlo má své ale….

Pak dochází k trapné situaci na začátku popsané. A jak je v dnešní době zvykem nikoho nic nezajímá….“jsem tu přijel a chci to mít změřené“.

 

Proto vzniklo šidítko, které nahrazuje baterii a impulzy z alternátoru. Mohu tedy hrdě prohlásit, že efekt byl nad mé očekávání vynikající. Jemné doladění otáček, volnoběžných i vysokých.

Pokud výrobce takhle testuje tyto přístroje, nebo je vyrábí na základě laboratorně simulovaných impulzů není divu, že v servisech to nefunguje jak má a mechanici mají těžkou hlavu.